Naptár
Október
| H
|
K
|
SZ
|
CS
|
P
|
SZ
|
V
|
| 26.
|
27.
|
28.
|
29.
|
30.
|
1.
|
2.
|
| 3.
|
4.
|
5.
|
6.
|
7.
|
8.
|
9.
|
| 10.
|
11.
|
12.
|
13.
|
14.
|
15.
|
16.
|
| 17.
|
18.
|
19.
|
20.
|
21.
|
22.
|
23.
|
| 24.
|
25.
|
26.
|
27.
|
28.
|
29.
|
30.
|
| 31.
|
1.
|
2.
|
3.
|
4.
|
5.
|
6.
|
CoNoTe
A CoNoTe – Comenius projekt
egyik értékes terméke az
„Identität – Identity” című kötet. Ebben szerepel
a Prohászka Gimnázium díjnyertes projekt-plakátja, melyet
szinte „logo”ként használtunk, valamint diákjaink
szép vallomásai a hazaszeretetről, magyarságukról, európaiságukról.
2009. október 15 és 18. között került megrendezésre az utolsó
olyan CoNoTe Comenius projekt, mely során lehetőséget kaptunk arra, hogy 20-an
elutazhassunk Salzburgba.
A négy napos program keretein belül nemcsak a nemzetek (Málta,
Svédország, Ausztria, Magyarország) különböző szokásaival ismerkedhettünk meg,
hanem személyesen találkozhattunk a projekt résztvevőivel. A közös kirándulások,
beszélgetések során sokak számára kiderült, hogy bár különbözünk, mégis megtaláljuk
a közös hangot, mert mindannyian fiatalok vagyunk itt Európában. Először a hosszú
utazást követően, kiengedhettük a gőzt a remek táncesten, ahol mi két táncot
adtunk elő: egy szatmári legényest és csárdást, valamint Budakeszi gyökereinek
megfelelően egy sváb meglepetéstáncot. Mindkettővel hatalmas sikert arattunk.
Továbbá megtanulhattuk ezen országok néptáncait, és megízlelhettük a helyi specialitásokat
is.
A következő
3 napban megismertük mind Salzburg, mind Oberndorf (a Csendes éj, szentséges
éj szülőfalujának) történetét, és az osztrák fiatalok irányításával bejártuk
az egész várost.
Ez a hely
a zenetörténetben jelentős szerepet tölt be, amivel szintén megismerkedhettünk.
Az esős,
havas időjárás ellenére maradéktalanul élvezhettük a helyiek vendégszeretetét,
és kemény hócsatákban mérhettük össze erőinket.
De ami igazán megmaradt bennünk, az a város elragadó szépsége.
És ki tudja, talán életre szóló barátságok is kötődtek.
(Molnár Anna, Miskovits Álmos, Kovács Gabriella – 11.b)
Comenius együttműködések
Comenius projekttalálkozó Cipruson
A
Comenius project az “ÉLethosszig tartó tanulás” program része, támogatja az
Európai Únió különböző tagállamainak közoktatási intézményei közötti partnerkapcsolatokat.
A partnerek együttműködése nemzetközi projektek révén valósul megm amelyre egyházialap-
és középfokú intézmények is pályázhatnak. Iskolánk olyan szerencsésnek tudhatja
magát, hogy már 2004 óta aktív résztvevője a Comenius projekteknek. A “Fliegen
- eine europäische Geschichte”, (“Repülés, mint európai történet”) téma kapcsán
bizonyították a most már végzett diákjaink rátermettségüket, kreativitásukat.
A project 2008-ban egy év szünet után az országok identitását még inkább tükröző
témával éledt újjá: Colour Note Text CoNoTe, vagyis a művészetek, a zene és
az irodalom perspektívájából kívánja a résztvevő országokat bemutatni.
Ősszel a témához
meghírdetett iskolai plakátpályázat győzteseiként kvalifikáltuk magunkat (Konti
Balázs, Molnár Martina, Tóth Domonkos) azon szerencsések közé, akik elutazhatnak
a messzi és különleges földközi-tengeri szigetre, Ciprusra. Sikert aratott a
projekt résztvevő országait ( Ausztria, Ciprus, Hollandia, Magyarország, Málta,
Németország, Szlovákia, Szlovénia) bemutató alkotásunk, ahol az adott ország
irodalmi műveit, zenei sikereit és művészeti remekműveit a keresztény fiatalok
perspektívájából mutattuk be.
Izgatottan
vártuk az utat, hiszen Ciprus politikai helyzete igencsak viharosnak tűnt szemünkben.
A mediterrán, laza szervezésben nem nagyon bíztunk, ezért készültünk programmal
arra az esetre is, ha hajnalban nem várna minket senki Larnaca reptérén. Azonban,
mint később kiderült, felesleges volt aggodalmunk, a “Susanna Balogh “ feliratot
hírdető tábla láttán megkönnyebültünk.
Hajnali fél
öt körül megérkeztünk a Hilton Park Nicosia Hotelbe. (A portás sikeres felébresztése
után hajnali öt körül már a négy csillagos szálloda kényelmét élvezhettük.)
Első napunkon
még nem volt Comenius programunk, mert a többi diákcsoport még nem érkezett
meg, így tanárainkkal (Balogh Zsuzsanna, Rácz Mátyás) nyakunkba vettük a várost.
Rengeteget sétáltunk, gyönyörű templomokat láttunk, olykor-olykor el is tévedtünk.
De talán a legérdekesebb a Zöld vonal, Ciprus görög és török része közötti határ
átlépése volt. A török oldalon a müezinek éneklése, a bazársor, a hangulatos,
felújítatlan házak csodálatos atmoszféráját élvezhettük. Részünk volt a baklava
(török édesség),és a souvlaki (a görögök “hamburgere”; gyros szerű, olykor rejtélyes
módon egy fél citrom található a közepében) által nyújtott kulináris élvezetben
is.
A nap végén
váratlanul kiderült, hogy hivatalosak vagyunk szállodánk vacsorájára. Arra “kényszerültünk”,
hogy a projektben résztvevő diákok egyik csoportjával, a máltai lányokkal egy
Hilton vacsora különlegességeit kóstolgatva ismerkedjünk meg.
Másnapi
közös programunk a tengerpartra, Larnacába vezetett. (Kis magyar csapatunk férfi
tagjai halált megvető bátorsággal vetették magukat a tenger habjai közé - aznap
sajnos nem volt olyan verőfényes napsütés, mint érkezésünk napján. Azonban a
merészségnek is van ára, Doma lábát, miközben a tengerbe futott, megvágta egy
kagyló.)
Ennek az eseménynek
köszönhetően a ciprusi egészségügybe is betekintést nyerhetett az őt elkísérő
Rácz tanár úrral együtt.
A larnakai út
végén felvettük az osztrák projekt részvevőket a reptéren, és immár teljes csapattal
tartottunk Nicosia felé, (amikor lerobbant buszunk. Szerencsére nem kellett
sokat várnunk a “pótló” járműre.) Az esti vacsora kárpótolt bennünket mindenért,
ez jelentette talán a legnagyobb kulináris élvezetet, mert egy szakiskola diákjáinak
gasztronómiai remekeit ízlelhettük meg.
Harmadik napunk nagy részét a szálloda egyik előadótermében töltöttük, ahol
a résztvevő országok mindegyike valamilyen hazáját bemutató produkcióját láthattuk
a CoulorNOteTExt, vagyis a szín, szöveg és zene megjelenítésével. A legtöbb
prezentáció zenés volt. Szinte elfogultság nélkül tekinthetjük a mi kisfilmünket
a legátfogóbbnak. Mi identitásunkat mutattuk be színeken, zenéken és szövegeken
keresztül. Nagy ssikert arattunk. Produkciónk a projekt modell-filmje let..
A következő találkozót
Németországban, Padebornban rendezik egy tanárképző főiskolán.
Lelkesen készülünk
az újabb találkozóra. Ez alkalommal magyar zenészekről kell filmet készítenünk
és tájékoztatást adnunk.
Felejthetetlen élményt jelentett Ciprus, a közös munka, az új barátok. Nagyon
várjuk a következő fordulót Padebornban.
Molnár Martina
11.b osztályos tanuló
„..Európai történet”
A nyelvoktatás
területén kiemelkedő motivációs és nevelési lehetőségeket rejtenek az intézmények
kötötti cserekapcsolatok. A gyakorlati nyelvhasználat, a kultúrák találkozása,
az életmódok összehasonlítása kitáguló világunkban nélkülözhetetlen tanulást
biztosítanak. Szélesítik diákjaink látókörét, fejlesztik önállóságukat, motivációs
forrásként működnek és a tanárok számára kincset érő tapasztalatot jelentenek.
A baráti szálak, az emberi kapcsolatokból fakadó öröm pedig a legértékesebb
megtapasztalása a másik ember, egy másik kultúra megismerésének és a kölcsönös
megértésnek.
Az elmúlt
években, nem utolsósorban az Európai Unió pénzügyi támogatásának köszönhetően
a projektmunka vált az együttműködés legnépszerűbb formájává.
Az első
sikeres projektegyüttműködést 2002-ben a sigmaringeni Miasszonyunk Katolikus
Gimnázium tanulóival és gimnáziumunk 11.-es diákjaink (14) részvételével szerveztük.
A program címe: „A polgár, mint erkölcsi lény”.Thomas Mann Tonio
Kröger és Márai Sándor: Egy polgár vallomásai című műve alapján végig nagy érdeklődéssel
vizsgáltuk a kor német és magyar polgári társadalmának sajátosságait. Mindkét
mű kiváló fordításban állt rendelkezésre. A kétfordulós projektben (tavasszal
Németországban, ősszel Magyarországon) erős motivációval, igényes munkával vettek
részt a diákok.
Ezen felbuzdulva
a következő évben „Az 1848-49-es forradalmak Európája” címmel a németországi
és magyarországi szabadságharc történelmi, gazdasági, politikai, irodalmi és
művészeti vonatkozásait hasonlítottuk össze keresve, az azonos és eltérő motívomokat,
módszereket és azok akár napjainkig tartó hatásait. (Különös élmény volt a Petőfi
Sándor: Nemzeti dal című versének magyar nyelvű elhangzása után könnyes szemű
német diákokat látni, akiket különös módon megérintett szavaló diákunk lelkesedése
és a fordítás ismerete nélkül megértették a vers mondanivalóját.)
A Comenius
nemzetközi pályázat adta lehetőségekkel Gimnáziumunk 2004-ben első alkalommal
élt, és a németországi Werther város evangélikus gimnáziumának meghívására csatlakozott
a „Fliegen. Eine europäische Geschichte” című projekthez, melyben
Németország, Szlovénia, Szlovákia, Lengyelország, Belgium, Írország, Málta és
Magyarország egy-egy iskolája vett részt.
A hároméves
folyamat egyes szakaszaira évenként pályáztunk a nemzeti Tempus Közalapítványnál.
A pályázatnak
tartalmaznia kellett a program célját, stratégiáját és az aktuális évben tervezett
lépések leírását, végül a részletes költségvetést.
A közös
célokat az első tanári találkozó után a német projektkoordinátor fogalmazta
meg és juttatta el a Brüsszelbe és a partnerekhez. Iskolánk programtervét és
vállalásainkat a fenti „központi terv”-hez igazodva és igazítva küldtük el a
hazai Tempus Közalapítványhoz.
A repülés
európai története című projekt fő célja volt, hogy tantárgyakat kapcsoljon
össze, és kompetenciák megerősítésére ill. kifejlesztésére összpontosítson.
Minden résztvevő iskola számára adott volt a lehetőség, hogy a helyi viszonyoknak
megfelelően, egyénileg alakítsa a projektmunkát. Így az egyes iskolák saját
pedagógiai programjuk és tantervük céljait és eszközeit vették igénybe.
Intézményünkben
a hangsúly a 9. 10 évfolyamra esett. A diákok érdeklődése már ismert szakterületeken
szerzett ismeretekre irányult: természettudomány/ technika/ informatika vagy
történelem/irodalom/környezetvédelem. Mivel a diákok csoportosítása a partneriskolákban
is hasonló elvek mentén történt, az azonos érdeklődésű csoportok e-mail és internet
segítségével kommunikáltak egymással.
A futamidő
alatt összesen több mint 15 000 Euro támogatásban részesültünk. A projekt nyelve
a német és az angol volt. Tanulóink mindkét nyelvet eredményesen alkalmazták.
Iskolánk
a latin oktatásra alapozva vállalta az Ikaros-Dedalos mítosz, a repülés kezdeteinek
bemutatását. A Leonardo da Vinci által készített tanulmányoktól a repülés fizikai
és fiziológiai sajátosságain át, a repülés történetének, valamint perspektiváinak
vizsgálatára és bemutatására is jutott idő. Jártunk Ferihegyen és vitorlázó
repülőtéren is, de megtekintettük a Leonardo kiállítást is és elemeztük Müller
Péter: A madárember című megindító regényét a repülés magyar úttörőiről-
A diákok
a projekt indulásától német és angol nyelven tartották egymással a kapcsolatot
és végeztek egyéni ill. értékes közösségi munkát a projekt saját honlapján,
melynek egyes fórumaira a diákok és a tanárok külön jelszóval léphettek be.
A projekt három éve alatt 50-60 diák és 10 tanár vett részt a munkában.
Az egyes
éveket előkészítő tanári találkozókon konkrét tervet dolgoztunk ki a soron következő
projekttalálkozókra, amelyeken már diákok is közreműködtek. A megbeszéléseken
komoly szakmai tapasztalatcsere zajlott, megismerkedtünk a rendező országok
oktatási rendszerével, számos hasznos új módszerre csodálkozhattunk rá, és a
szép barátságok mellett, a projekt hatására, hosszútávúnak igérkező együttműködés
alakult ki iskoláink között. (Így jelenleg 15 tanulónk készül Írországba 3 hétre
és a viszontlátogatásra karácsony előtt kerül sor.)
A projekt
eredményei közül kiemelkedik a hétnyelvű letölthető repülési szótár, a megszerkesztett
repülőgépmodellek, sárkányok, a filmek, dalok, rajzok és plakátok, melyek maradandó
emlékei a közös munkának.
A manuális,
intellektuális és emocionális tevékenység harmóniája mind a diákoknak, mind
a tanároknak sok örömet hozott. Nekünk magyaroknak pedig büszkeséget jelentett
tudatni a világgal, hogy a repülés úttörője magyar volt.
A projekt
három évének lejártával már tervezzük az együttműködés folytatását néhány új
partner bevonásával. (Az első találkozót 2008. tavaszára tervezzük.) A 11. 12.
évfolyamban tanuló diákjaink mindegyike az időigényes projektmunka mellett koncentráltan
tanult bizonyítványuk javuló eredményeket mutatott, és mindannyian felvételt
nyertek állami finanszírozási képzésre. Egyikük a Műszaki Egyetem Gépészmérnöki
karára jutott be, és alig várja a szakosodás lehetőségét, mert repülőmérnöknek
készül.
A projektmunkában
résztvevő diákok kiváló „toborzást” folytattak. Minden projektfeladatot először
az iskola közösségének, vagy az intenzíven érdeklődők népes csapatának mutattak
be. Ennek következtében helyükre kétszer, háromszor annyi a jelentkező a következő
projektévekre.
Testvériskoláinkkal
(Németország, Felvidék, Délvidék) ez után arra törekszünk, hogy tematikus projektekkel
mélyítsük és tegyük tartalmasabbá kapcsolatainkat, mert ezek komplex hozadéka
többszöröse az önmagában is értékes, hagyományos diákcserének.
Kőrösiné
dr. Merkl Hilda- Rácz Mátyás
Éves program
Galéria
Hitélet
Verseny eredmények
Házirend
Csengetési rend
Kapcsolat
Naptár